Opony w samochodzie, warto o nie dbać
Odpowiednie ogumienie na kołach naszego auta stanowi istotny element dla bezpiecznego użytkowania pojazdu. Droga hamowania, przyczepność do drogi, zużycie paliwa…na to wszystko mają wpływ opony, jakich używamy.
Bieżnik w oponach
Charakterystyczny wzór, jaki możemy zobaczyć na naszych oponach lub na odciśniętych śladach pozostawionych przez nasze auto, to bardzo ważny element wpływający na właściwości opony. Wzór jest zaprojektowany w ten sposób, aby zwiększyć przyczepność do podłoża.
Wydawać by się mogło, że łysa opona będzie miała największą przyczepność, gdyż w takiej sytuacji mamy największą powierzchnię styku z podłożem. Jest to prawda, pod warunkiem, że jedziemy po torze wyścigowym, który jest suchy i nie ma na nim niczego poza asfaltem.
Jednak rzeczywistość jest inna. Drogi, po których się poruszamy są mokre, zapiaszczone z różną nawierzchnią a czasami nawet bez nawierzchni. W takich warunkach bieżnik jest idealnym rozwiązaniem. Po pierwsze jest tak zaprojektowany, aby odprowadzać wodę na zewnątrz opony, co pozwala uniknąć efektu poduszki wodnej, która utworzyłaby się pod oponą, bez niego. Taka poduszka powoduje utratę przyczepności oraz kontroli nad samochodem. Po drugie, w przypadku poruszania się po piaszczystej drodze znacząco zwiększa przyczepność, gdyż wyżłobienia zapadają się w podłożu, dając stabilny punkt oparcia. Tym samym unikamy boksowania kół.
Niestety bieżnik się zużywa. Jego zużycie oznacza konieczność wymiany opon. Poruszając się na oponach ze zdartym bieżnikiem, dużo ryzykujemy.
Twardość ogumienia
Jest to kolejna cecha opon, która wpływa na ich użyteczność. Właśnie ze względu na twardość mieszanki gumowej, musimy zmieniać opony na letnie lub zimowe w zależności od pory roku.
Twardość mieszanki gumowej ma wpływ na przyczepność oraz zużycie paliwa. Im opona jest bardziej miękka, tym ma lepszą przyczepność. Jednak większa przyczepność to również większy opór stawiany przy toczeniu koła, a tym samym większe zużycie paliwa. Dodatkowo temperatura otoczenia ma wpływ na ten parametr. Im jest chłodniej, tym opona staje się twardsza.
Ze względu na różne temperatury otoczenia, tworzy się różne rodzaje opon: letnie, zimowe i uniwersalne.
Opony letnie są najtwardsze. Zapewniają odpowiednią przyczepność przy niskim zużyciu paliwa. Ponieważ latem nie mamy do czynienia z niskimi temperaturami, nie musimy się przejmować wzrostem twardości opony ponad normę.
Niskie temperatury występują zimą, co zostało wzięte pod uwagę przy gumowej mieszance stosowanej do produkcji opon zimowych. Takie opony są bardzo miękkie. Dzięki temu niska temperatura otoczenia powoduje ich utwardzenie do optymalnej wartości. Wartości, która zapewnia odpowiednią przyczepność.
Czy można jeździć na oponach zimowych latem? Oczywiście można, jednak będziemy spalać więcej paliwa, a opony szybciej się zużyją (są bardzo miękkie). Jednak nie wpłynie to na nasze bezpieczeństwo — jedynie na stan naszego portfela. Gorzej, jeżeli będziemy chcieli jeździć na oponach letnich w zimę. Niska temperatura utwardzi je do takiego stopnia, że nie będą zapewniać odpowiedniej przyczepności.
Są jeszcze opony uniwersalne, których twardość plasuje się między wersjami ogumienia zimowego i letniego.